Zadzwoń do nas87 565 00 77

E-mailsekretariat@bssuwalki.pl

Uwaga na oszustów.

Szanowni klienci,

ze względu na wzmożone akcje oszustów prosimy o zachowanie ostrożności.

Przykładowe formy oszustwa:

Oszustwa  na OLX

W ostatnim czasie obserwujemy bardzo dużą liczbę domen phishingowych podszywających się pod portal OLX.

Jak to działa?

Wystawiasz towar na OLX. Bardzo szybko* pojawia się zainteresowany klient, który chce skorzystać z bezpiecznej „Przesyłki OLX”.  Następnie kupujący przesyła Ci informację, że już opłacił towar i prosi wejść w link do rzekomego potwierdzenia Płatności OLX – uważaj! To na pewno jest oszustwo. Szczególnie jeśli wiadomość otrzymałeś poza OLX, np. w komunikatorze WhatsApp.

*Czy to nie dziwne że tak szybko pojawił się kupiec? Jakby tylko czekał na Twoje ogłoszenie!

Jak to wygląda w praktyce:
  • Wystawiasz przedmiot na OLX. Znajduje się kupiec, który twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link – uważaj! Oszust namawia Cię na pułapkę.
  • Oszust wysyła Ci linka – klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony OLX. Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych karty i stan Twojego konta. Wypełniasz formularz, oszust ma już prawie wszystko, żeby Cię okraść.
  • Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem autoryzacji. Ty nie czytasz go uważanie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie napisaliśmy, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust Cię okrada. Płaci Twoja kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie, a Twoje konto jest puste.

Jak się chronić?

Pamiętaj!

1.    Nie koresponduj z nieznanymi osobami (niedoszłymi klientami) poza platformą sklepu. Korzystając z jakichkolwiek usług wynajmu lub sprzedaży, nowych czy używanych towarów, nie przechodź na zewnętrzne komunikatory. Zachowaj całą swoją komunikację na oficjalnym czacie.
2.    Nie daj się popędzać. Znajdź sobie wolną chwilę na korespondencję z kupującym, by spokojnie przemyśleć swoje działanie. Gdy się człowiek śpieszy, to… złodziej łatwiej kradnie.
3.    Nie klikaj w jakiekolwiek otrzymywane linki od kupującego.
4.    Jeśli koniecznie chcesz kliknąć, to sprawdź link kilka razy – czy prowadzi do strony na którą chcesz trafić i czy ta strona jest tą, na którą chciałeś trafić.
5.    Nie podawaj swoich danych na zewnętrznych formularzach, ani rozmówcy w trakcie rozmowy.
6.    Nie instaluj ani na komputerze, ani na telefonie żadnych aplikacji za namową kupującego.
7.    Nie podawaj treści sms-ów, ani kodów parujących do aplikacji mobilnej.
8.    Najważniejsze: nikomu nie podawaj numeru karty płatniczej, zwłaszcza po to, aby otrzymać pieniądze. Podanie numeru karty zawsze oznacza, że ktoś pobierze z niej pieniądze. Pilnuj zarówno numeru karty jak i dat ważności oraz kodu CVV. Przy ich pomocy oszust może dokonać kradzieży.
9.    Czytaj SMS-y lub wiadomości autoryzacyjne! Sprawdzaj co autoryzujesz i na jakie konto trafią pieniądze. To ostatni moment by nie dać się nabrać.

Każdy z tych kroków następuje po sobie i każdy z nich powinien powstrzymać Cię przed próbą oszustwa.

 

 

Jak oszukuje się „na wnuczka” i „na policjanta”?

Ofiarami oszustwa „metodą na wnuczka” czy „na policjanta” może stać się każdy, jednak przestępcy zdecydowanie chętniej na swój cel biorą osoby starsze. Złodzieje stosują coraz bardziej wymyślne strategie, aby skłonić ofiarę do przekazania lub wysłania pieniędzy nieznajomemu. Na co powinniśmy uważać i przed czym ostrzegać naszych bliskich?

Metoda „na wnuczka” charakteryzuje się tym, że przestępca, kontaktując się z potencjalną ofiarą:

  • podaje się za bliższego lub dalszego krewnego,
  • dzwoni do ofiary, mówiąc, że jest np. jej wnukiem, synem, kuzynem itp.,
  • tak prowadzi rozmowę, by przekonać, że faktycznie jest tą osobą, za którą się podaje.

Pod pozorem niepowtarzalnej okazji (np. promocja w sklepie, atrakcyjny zakup mieszkania) lub nagłego nieszczęścia (np. wypadek samochodowy, porwanie, choroba) oszust zwraca się z prośbą o natychmiastową pomoc finansową. Prosi o przygotowanie gotówki do odbioru np. w mieszkaniu ofiary albo nawet proponuje wspólne wyjście do oddziału banku, by wypłacić pieniądze z konta. W większości przypadków oszust wysyła „zaufaną osobę”, mówiąc, że nie może po pieniądze przyjechać osobiście, ale za chwilę zjawi się po nie jego znajomy.

Zmodyfikowaną formułą tej metody są próby wyłudzeń „na policjanta” – czyli sytuacje, gdy przestępca dzwoni:

  • podając się za funkcjonariusza prowadzącego śledztwo,
  • prosi o pilną pomoc, najczęściej związaną z przekazaniem określonej kwoty pieniędzy, by udała się prowokacja wymierzona w rzekomego przestępcę.

W obu tych przypadkach należy pamiętać, że oszustami mogą być zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Bez względu na metodę ofiara – wierząc, że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie lub przy prowadzeniu działań operacyjnych policji – zostaje okradziona.
Jak nie dać się oszukać?

  • Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.
  • Policja nigdy nie prosi telefonicznie o udział w działaniach operacyjnych.
  • Policja nigdy nie prosi o przekazywanie pieniędzy ani kosztowności nieznanym osobom.
  • Jeśli ktoś telefonicznie prosi nas o pieniądze, udział w akcji policyjnej bądź mamy jakiekolwiek wątpliwości, z kim rozmawiamy, należy skontaktować się z najbliższymi. Jeżeli nie ma takiej możliwości, a podejrzewamy, że ktoś próbuje nas oszukać, natychmiast trzeba się skontaktować z policją, dzwoniąc na 997 lub 112 – najlepiej z telefonu komórkowego, ewentualnie stacjonarnego po uprzednim upewnieniu się, że ostatnia rozmowa została rozłączona. To bardzo ważne!

Zachęcamy do zapoznania się z poradnikiem pt.: „Bezpieczne finanse seniora, czyli jak nie paść ofiarą oszustwa metodą „na wnuczka” czy „na policjanta”.

 

Phishing

Oszuści wysyłają wiadomości e-mail i SMS, w których próbują wyłudzić dane osobowe, hasła i dostęp do kont internetowych. Często podają się za instytucje zaufania publicznego lub firmy międzynarodowe (np. kurierskie). W przypadku bankowości takie wiadomości najczęściej dotyczą bezpieczeństwa, aktualizacji danych lub dokonania niewielkiej płatności i zawierają link do nieprawdziwego serwisu transakcyjnego.

Vhishing, czyli voice phishing

Przestępcy telefonicznie podszywają się pod firmy usługowe, informatyczne, lub policję. Pretekst do podania poufnych danych może być różny, np. awaria systemów, prowadzone przez policję śledztwo czy zagrożenie utraty pieniędzy. Oszuści często podają się za pracowników banku i proszą w trakcie rozmowy o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej, a potem kodu SMS. Następnie wykorzystują te informacje do zmiany numeru telefonu, którego używasz do autoryzacji transakcji. Wyłudzony kod może posłużyć także do zlecenia innych dyspozycji.

Smishing

Przestępcy wysyłają SMS-y, które często dotyczą konta bankowego, np. piszą o konieczności anulowania niezlecanego przez Ciebie przelewu (odmiana phisingu). W wiadomościach namawiają do kontaktu pod wskazany numer telefonu lub do wejścia w link. Połączenie najczęściej odbiera automatyczny serwis telefoniczny, który prosi o podanie poufnych danych, np.: osobowych, do logowania, danych karty płatniczej czy z narzędzia autoryzacji transakcji.

Apelujemy o rozwagę, a jeżeli mają Państwo pytania, wątpliwości prosimy o kontakt z jedną z naszych placówek.

© 2019 Bank Spółdzielczy w Suwałkach
Projekt i realizacja: CodeDev